Holowanie jachtów motorowych oraz żaglowych z pozoru nie przedstawia większych trudności. Z pozoru,  ponieważ przeprowadzenie holowania jednostek powinno być podparte wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie. W każdym przypadku, które jak wiadomo zasadniczo się od siebie różnią – należy używać myślenia.

Niżej podam kilka informacji, które warto wykorzystać w przypadku kiedy robisz to samodzielnie a na dodatek pierwszy raz.

Gdzie zamocować hol w jachcie i innych jednostkach?

Na holowniku hol powinien być zamocowany w rufowej części jednostki możliwie jak najbliżej środka. Zamocowanie musi mieć możliwość regulacji długości liny holowniczej oraz możliwość jej oddania w każdej chwili. Warto też mieć przygotowany ostry nóż do odcięcia liny holowniczej – oczywiście w ostateczności. Knaga czy poler, na którym mocujemy linę do holowania musi być odpowiednio mocna. A co zrobić jak nie mamy w części środkowej naszego rufowego pokładu takiej możliwości?

Nowoczesne jednostki zarówno żaglowe jak i motorowe mają często szerokie rufy a knago czy polery są zaprojektowane tuż przy burtach, bo przecież ich głównym zadaniem jest praca z cumami.

Zamocowanie holu daleko od środka (od diametralnej) będzie generowało siłę skręcającą i to im szersza jednostka holująca i większa moc napędowa na śrubie tym większa ta siła powstanie. Zmusza nas to do ciągłego korygowania sterem kursu lub w ogóle uniemożliwia sterowanie na wprost nie mówiąc już o zakręcaniu w stronę przeciwną do tej na której jest zamocowany hol (czyli hol na lewej burcie spowoduje problem ze skręcaniem w prawo).

Podczas holowania, skupienie to jedno z wyzwań...
Podczas holowania, skupienie to jedno z wyzwań...

Rozwiązaniem prostym jest zamocowanie dwóch lin holowniczych o jednakowych długościach, przy czym w trakcie pierwszych metrów holowania (delikatnie i powoli!) należy poluzować jedną, tą krótszą linę holowniczą aż ich długości się zrównają. To rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę – mianowicie często nasze knagi są delikatne a rozkładając siłę ciągu na dwie liny holownicze zmniejszamy napięcia w nich panujące. Podobnie na jednostce holowanej. Tu również siła rozkłada się na dwie knagi dziobowe. Jak wspomniałem knagi i ich mocowanie do pokładu nie jest na współczesnych jednostkach zbyt mocne. W niektórych przypadkach na pierwszy rzut oka widać, że te knagi dziobowe są jakieś za małe. Można wtedy rozpatrzyć mocowanie holu na jednostce holowanej do okucia podstawy masztu. Z założenia to powinien być mocny punkt do którego można w ostateczności zamocować hol.

Można też wykorzystać kabestany w kokpicie lecz należ wtedy pamiętać, że hol prowadzący do jednostki holującej musi przechodzić przez kluzę dziobową i to bez możliwości jej opuszczenie w trakcie holowania. Jak widać z opisu mówię o holowaniu za rufą. Tu trzeba pamiętać, że holowanie jednostki za rufą wiąże się z tym, że jednostka holowana nie ma hamulca! Jej napęd nie działa, stąd nie może dać „wstecz”. I tu trzeba zaplanować odpowiednio wcześniejsze wytracenie prędkości, trzeba mieć przygotowane liny, odbijacze, bosak i rzutkę a i kotwicę do hamowania można użyć. Trzeba przed cumowanie w obcym miejscu zrobić kółko dla poznania możliwości portowych potem wrócić na bezpieczną wodę i poczynić odpowiednie przygotowania. Po oddaniu holu jednostka płynie tylko swoją inercją (rozpędem) i musi to wystarczyć na podejście do kei lub na długość rzutki bądź podanie liny cumowniczej. Jak widać przy okazji omawiania mocowań holu wyszło kilka rad o tym jak realizować holowanie jednostek za rufą. Wskazane jest, by jednostka holowana miała działający ster.

Lina holownicza powinna mieć określoną długość. Przyjmuje się, że powinna być to krotność długości fali panującej na danym akwenie. W praktyce należy długość liny tak ustawić, żeby dziobnice holowanej jednostki i jednostki holującej w tym samym momencie były na szczycie fali (oczywiście nie tej samej).

Holowanie jachtów przez Pomoc Wodna
Holowanie jachtów przez Pomoc Wodna

Holowanie przy burcie realizujemy w przypadku, gdy jednostka holowana jest pozbawiona steru bądź możliwości sterowania w czasie gdy silnik nie pracuje. Jednostki motorowe strują strumieniem wyrzucanej wody przez śrubę lub pompę wodną, które to urządzenia mają możliwość kierowania kierunkiem tego wyrzutu. Holowanie jednostek przy burcie realizować można tylko przy braku zafalowania. Nawet niewielka fala spowoduje ruch kadłubów względem siebie co będzie skutkowało wysunięciem odbijaczy a w efekcie może doprowadzić do uszkodzenia kadłuba a to już nie żarty.

Może się zdarzyć, że ktoś przepływając stworzy falę większą od tej malutkiej i wtedy może to doprowadzić do poważnej awarii. Znane są przypadki, że na skutek mocnych uderzeń kadłuba o kadłub pomimo odbijaczy dochodziło do uszkodzenia mebli wewnątrz jednostki. Generalnie holowanie jednostek przy burcie trzeba przeprowadzać bardzo ostrożnie i z niewielką prędkością. A jak zamocować liny? Otóż trzeba wiedzieć, że główne liny służące do przeniesienia siły holującej to szpringi i to im dłuższe ty lepiej ale zawsze dobrze wybrane. Dla utrzymania kadłubów w położeniu prawie równolegle należy zastosować bresty. Idealnie dla holowania jednostek jest równoległe ustawienia kadłubów lecz można brestami tak ustawić kadłuby żeby kąt między nimi był lekko rozwarty patrząc w kierunku płynięcia. Powoduje to większe opory płynięcia, ale rodzi to możliwość stworzenia tendencji do lekkiego oddalenia się kadłubów od siebie. Jeżeli jednostki są różnej długości to warto je tak ustawić, żeby ich rufy były w jednej linii.

Już prawie u celu...
Już prawie u celu...



Holowanie jednostek jest manewrem trudnym. Jednostki muszą mieć ze sobą łączność bądź omówione znaki co do swoich zamiarów. Proszę pamiętać, że jednostka holowana może się poruszać tylko za holownikiem a w razie gdyby ktoś wypadł za burtę, to wykonanie manewru „człowiek za burtą” nie będzie przebiegało za szybko stąd rozsądnie, by osoby przebywające na pokładzie miały na sobie kamizelki. Wskazane jest by na pokładzie jednostki holowanej było dwie osoby. Temat „holowanie jednostek” nie za często jest omawiany w literaturze. Jeżeli opiszecie swoje doświadczenia, to proszę podesłać mi je na adres info@pomocwodna.pl. Opracowując ciąg dalszy tego wątku będę je wykorzystywał z podaniem autora. cdn.

Zapraszamy do skorzystania z usług holowania jachtów.